Webshop marketing – hogyan vidd sikerre a webshopod?

Az online eladások az elmúlt évtizedben stabil növekedést mutattak, de a covid megjelenése különösen nagyot dobott az értékesítésnek ezen a formáján. 2021 első negyedévében mintegy 43,7%-kal nőtt az internetes vásárlások száma az előző év hasonló időszakához képest (1) – mi ez, ha nem dinamikus fejlődés? Ezzel párhuzamosan persze a verseny is igen kiélezett a webáruházak között, de ha tudatosan alakítod magad a webshop marketing területén, akkor látványosan növelheted a forgalmadat!

B2B webshop – teremts versenyelőnyt

A B2B értékesítésben a webshop nem feltétlenül bevett szokás, ha mégis, akkor pedig céges regisztráció szükséges a vásárláshoz, hogy a magánszemélyeket kiszűrjék.

Amennyiben Te is a B2B kereskedelemben vagy érdekelt, és eddig nem volt webáruházad, itt az ideje, hogy legyen. Manapság, amit csak lehet, online intéznek a vállalkozások is, és sokkal könnyebben, hatékonyabban húzhatsz be megrendeléseket, ha megadod a lehetőséget az ügyfeleidnek a gyors és egyszerű vásárlásra.

Egy B2B webshop nagymértékben támogatja a beszerzők gyors döntéshozatalát, ezért így tudsz a legkönnyebben versenyelőnyhöz jutni a konkurenciával szemben. Igaz, hogy nem magánszemélynek értékesítesz, de ettől még a vásárlás folyamata nyugodtan lehet egyszerűbb, rugalmasabb – ez mindenképp az előnyödre fog válni. Egy jól megtervezett webshop marketing stratégia is a segítségedre lehet.

Webshop marketing
Webshop marketing

Szolgáld ki a webshopodban vásárlók igényeit

A webshop marketing fontos része, hogy tudd, milyen elvárásai, igényei vannak egy interneten vásárlónak, és ezeknek képes legyél megfelelni. Az átlátható, könnyen kezelhető weboldal az alap, emellett amit legtöbben figyelembe vesznek:

  • Szállítási idő: senki sem szeret várni a rendelésére, különösen egy olyan világban, ahol megszoktuk, hogy bármihez pillanatok alatt hozzáférünk. Ha nem tudsz 1-3 napon belül     szállítani, biztos lehetsz benne, hogy beelőz a konkurencia, amelyik képes erre. Az is kifejezetten hasznos, ha feltünteted, hány munkanap alatt tudod garantálni a termék szállítását – amennyiben ez az információ hiányzik, inkább keresni fognak olyan webáruházat, ahol biztosak lehetnek benne, hogy hamar megérkezik hozzájuk a vásárolt termék.
  • Több variáció egy termékre: amikor a készletet töltöd fel, jusson eszedbe, hogy hasznos, ha több variációd is van egy termékre. Különböző méretek, különböző színek, anyagok stb. Minél nagyobb a választékod, minél több alternatívát tudsz ugyanarra a termékre felmutatni, annál valószínűbb, hogy ki tudod elégíteni a vásárlóid igényeit. Különösen hasznos ez akkor, ha a látogató több dolgot szeretne egy helyről venni, és nálad mindent megtalál, amire szüksége van!
  • Legyen látható, mennyi a szállítási díj és milyen módon tudja átvenni! Visszakanyarodva a szállításhoz: egyáltalán nem mellékes információ, hogy mennyiért viszik házhoz a rendelt termékeket, esetleg milyen egyéb opciók vannak az átvételre (személyes, csomagpont stb.). Nyilván az a cél, hogy többféle     lehetőséget tudj felvonultatni, és az is hasznos, ha van egy értékhatár, ami fölött ingyenes a szállítás: ez ösztönzi a vevőket leginkább arra, hogy több pénzt költsenek el a webshopodban, hiszen inkább a termékért fizetnek, mint a szállításért!
  • Többen használják a bankkártyás fizetést. Ami a végösszeg kifizetését illeti, bár még mindig népszerű, egyre inkább háttérbe szorul az utánvétes opció. Az emberek egyre kevésbé hajlandóak készpénzzel bajlódni, szeretik egyszerűen és gyorsan letudni a fizetést, erre pedig az online bankkártyás fizetés a legjobb módszer. Nincsenek többé beragadt rendelések az át nem vett csomagok, elfelejtett utalások miatt, hiszen a vásárlás végén a vevő azonnal kiegyenlítheti a számlát.

Mobilon több az értékesítés

Van már telefonos applikációd? Még nincs? Akkor gyorsan keress valakit, aki fejleszt neked egyet! A statisztikák szerint ugyanis a vásárlások igen tetemes része mobilon keresztül történik. Telefonról pedig lényegesen egyszerűbb használni egy alkalmazást, mint magát a weboldalt. Ha megkönnyíted a vásárlóid dolgát, akkor sokkal valószínűbb, hogy nálad költik majd a pénzüket.

Természetesen ehhez az is kell, hogy app jó legyen: gördülékenyen, komolyabb hibák nélkül működjön, egyszerűen átlátható legyen és gyorsan lehessen vele vásárolni. Ha ez megvan, akkor komoly versenyelőnyre tehetsz szert pusztán azzal, hogy nem csak a böngészőből tudnak vásárolni a látogatóid. Webshop marketinged során ha mindezt megfejeled mondjuk egy jó kis kuponakcióval az appból vásárlók számára, garantáltan sokan fogják használni!

Webshop marketing: adatvezérelt döntéseké a jövő

Már most sem teljesen ismeretlen, hogy adatokat gyűjtünk a vásárlók viselkedéséről, és ezek alapján igyekszünk nekik minél inkább személyre szóló ajánlatokat tenni. Ilyesmi elven működik a „mások ezekre kerestek még”, vagy az „ehhez a termékhez ezeket ajánljuk” szekció is.

Ez azonban várhatóan nagyot fog fejlődni a közeljövőben: 2025-re teljesen valóságossá válhat, hogy mesterséges intelligencia figyeli majd a vásárlók viselkedését, és ez alapján tökéletesen perszonalizálhatja a nekik megjelenített ajánlatokat, növelve ezzel a vásárlási hajlandóságot.

Az átállást már most is elkezdheted például a Google Analytics használatával, ami nagyon sok fontos információt ad meg a vásárlóid szokásairól. Hasznosak lehetnek a chatbotok, a vásárlói vélemények, esetleg felmérések a vásárlások után, néhány rövid kérdés formájában. Ez most még csak kezdetleges formája a perszonalizációnak, de pár éven belül mindez teljesen automatizálttá válhat – nyiss a jövőre már most!

Brandépítés – miért legyen márkád

Egy erős, ismert márka gyakorlatilag biztos siker – az emberek szeretik az ismerős dolgokat, szívesebben vásárolnak olyan terméket, amelynek a márkáját ismerik, szívesebben vesznek igénybe szolgáltatást ismert cégtől. Ha van egy széles körben ismert, jó nevű webshop, inkább onnan fognak rendelni, mint egy ismeretlentől. Csakhogy el kell odáig jutni, hogy a Te márkád is ilyen ismert, elismert legyen. Ezt a folyamatot nevezzük brandépítésnek a webshop marketingben.

A brandépítés egyik része, hogy ismertté teszed a márkádat, a másik az, hogy elismertté. Az ugyanis, hogy sokan hallottak rólad, még nem jelenti azt, hogy szívesen vásárolnak tőled: alighanem mind tudunk példát olyan webshopokra, amik negatív értelemben híresek. A brandépítés célja, hogy a márkád ismert legyen, és pozitív vélemény legyen jelen róla a köztudatban.

Ezt semmivel sem tudod jobban elérni, mint a user experience-szel, azaz a pozitív felhasználói élménnyel. Mindegy, Te mit állítasz magadról a webshop marketing során, ha a vásárlók mást tapasztalnak. Fontos ugyanakkor a történeted, az, hogy miben vagy más, mint a konkurencia, hogyan kommunikálsz a célközönségeddel stb.

A fenntarthatóságé a jövő

A környezetvédelem és a fenntarthatóság mára nagyon fontos téma lett, ez pedig a vásárlók attitűdjén is megmutatkozik. Előnyben részesítik azokat a webshopokat, ahol újrahasznosítható a csomagolás, mellőzik például a műanyagot, és esetleg maga a vállalkozás is hangosan támogatja a környezettudatosságot. Ezért érdemes a webshop marketing megszervezése során is figyelmet fordítani rá.

Ha tehát egy olyan webáruház akarsz lenni, ami teljes mértékben megfelel a modern elvárásoknak, a fenntarthatóságra is legyen gondod!

Webshop adatvédelem – fő a biztonság

Internetes vásárlások során a megfelelő adatvédelem kiemelten fontos. Az adathalászatot célzó kibertámadások már okoztak gondot magyar webshopoknak is, különösen kellemetlen, ha a vásárlók adataira is ráteszik a kezüket a bűnözők.

Hogy az ilyen helyzeteket megelőzd, fontos a lehető legbiztonságosabb rendszerek használata, valamint az is, hogy a munkatársak tudják, mi forog kockán, miért fontos, hogy kellő gondossággal járjanak el. Az is hasznos, ha felkészülsz az ilyen helyzetekre, és azonnal tudod, mit kell tenned, ha kibertámadás áldozatává válik a webshop.

Teret nyer a gyártók értékesítése

Az online kereskedelemben egyre inkább jellemzővé válik a hagyományosnak mondható B2C és B2B mellett a gyártói értékesítés, vagyis amikor közvetlenül a gyártó értékesíti a termékeit a fogyasztóknak (D2C – developer to consumer).

A viszonteladók így kimaradnak a buliból, ennek köszönhetően azonban maga a gyártó nagyobb haszonkulcsra tehet szert amellett, hogy kedvezőbb árakat tud kínálni – ez is egy módja a bevételek növelésének.